Ontdek de beste sportdrank voor wielrenners

Fietsen is een sport die zowel fysieke als mentale kracht en uithoudingsvermogen vereist. Een goede en gezonde sportdrank is de sleutel tot succes voor elke wielrenner. Je hebt namelijk de juiste brandstof nodig om je energieniveau op peil te houden. En niet zomaar een brandstof! Sportdrank helpt je om gehydrateerd te blijven en je voor langere tijd op de been te houden.

Een sportdrank biedt voedingsstoffen die je prestaties en hersteltijd tijdens en na het fietsen kunnen verbeteren. Het kan echter een uitdaging zijn om de beste sportdrank voor fietsen te vinden, omdat er tegenwoordig zoveel opties op de markt zijn. In dit artikel delen we, wat volgens ons, de beste sportdranken voor wielrenners zijn. Vervolgens beschrijven we met welke factoren je rekening moet houden bij het kiezen van een sportdrank voor wielrenners. Lees snel verder!

Beste sportdrank voor wielrenners

Er zijn meerdere factoren die de ene sportdrank beter maakt voor wielrennen dan de andere. Het komt neer op twee hoofdcategorieën: behoefte aan hydratatie en smaakvoorkeuren. Sportdranken worden op de markt gebracht met gespecialiseerde formuleringen voor specifieke activiteiten. Er zijn tegenwoordig veel verschillende merken op de markt, maar ze werken niet allemaal even goed voor fietsers.

Beste isotone sportdrank – Onze aanrader

Isonetoon sportdrank heeft dezelfde verhouding vocht, koolhydraten en elektrolyten als ons lichaam. Deze drank is dus ideaal om de energie die je tijdens het wielrennen verliest aan te vullen, zodat je kunt blijven presteren.

Beste hypotoon sportdrank – Ideaal bij erg warm weer

Hypotoon sportdrank heeft een grote verhouding vocht en weinig koolhydraten of elektrolyten. Ideaal voor tijdens het fietsen om je vocht op peil te houden.

Beste hypertoon sportdrank – Ideaal na intensieve inspanning

Hypertoon sportdrank heeft een grote verhouding koolhydraten en weinig vocht. Dit is met name bedoeld voor na een training om je energievoorraad snel aan te vullen.

Waarom sportdrank meenemen als je gaat wielrennen?

Als wielrenner denk je misschien niet gelijk eraan om je bidon te vullen met sportdrank. Toch kunnen de voedingsstoffen in sportdrank de juiste zijn voor je lichaam en kunnen ze je fietsprestaties verbeteren. Aangezien het aantal wielrenners de laatste jaren is gaan stijgen, neemt ook de vraag naar sportdranken toe. Er zijn veel voordelen aan het drinken van een sportdrank. Zoals het voorkomen van uitdroging, leveren van energie, prestatie verhogend en het helpt bij herstel na de training.

Type sportdrank

Om te kunnen genieten van een intensieve fietservaring, is het belangrijk om altijd de juiste sportdrank beschikbaar te hebben. Zoals al aangegeven hebben wielrenners een sportdrank nodig die hen tijdens hun rit van energie kan voorzien. De verhouding tussen vocht, koolhydraten en voedingsstoffen is voor de kwaliteit van de sportdrank van groot belang.

Sportdranken met hypotoon

Hypotone sportdrank heeft 0 tot 4 gram koolhydraten per 100 ml sportdrank. Deze drank beschikt over weinig koolhydraten en is vooral geschikt om je vocht op peil te houden. Hieronder vallen thee, water, sportdranken zonder suiker, et cetera.

Hypotone sportdrank is ideaal tijdens het sporten als je geen extra koolhydraten nodig hebt. Op warme dagen is het belangrijk dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Een sportdrank tegen de 4 gram koolhydraten per 100 ml sportdrank, met een grotere verhouding vocht dan koolhydraten, is dan een goede keuze.

Sportdranken met isotoon

Isotone sportdrank heeft 4 tot 8 gram koolhydraten per 100 ml sportdrank. Deze drank is zeer geschikt om je koolhydraten, vocht en zouten aan te vullen. De verhouding vocht en koolhydraten is gelijk aan de vocht en koolhydraten verhouding in je bloed.

Isotone sportdrank is ideaal tijdens lange duurinspanningen om je koolhydraten aan te vullen en honger te voorkomen. Op koude dagen is de hoeveelheid koolhydraten belangrijker dan de hoeveelheid vocht, kies dan een sportdrank dichter tegen de 8 gram koolhydraten per 100 ml sportdrank.

Sportdranken met hypertoon

Hypertone sportdrank heeft 8 tot 16 gram koolhydraten per 100 ml sportdrank. Deze drank is vooral geschikt wanneer je grote hoeveelheden koolhydraten moet aanvullen. Hypertone sportdrank is ideaal na een training. Hierdoor worden de koolhydraten in je lichaam snel aangevuld en heb je weer energie.

type sportdranken
Er zijn verschillende type sportdrank

Wat is een sportdrank?

Sportdrank voorziet sporters van extra energie en voedingsstoffen die ze nodig hebben tijdens een training. Over het algemeen zijn dit soort dranken geschikt voor langdurige uithoudingsactiviteiten zoals fietsen of hardlopen dan voor korte intensieve trainingen zoals gewichtheffen.

Sportdrank bevat vocht, koolhydraten, elektrolyten (een soort zout) en andere voedingsstoffen die helpen het energieniveau van een fietser op peil te houden tijdens de intensieve lichamelijke activiteit of inspanning. Enkel water levert geen koolhydraten of elektrolyten waardoor je je energieniveau niet op peil kunt houden.

Samenstelling sportdrank – Vocht

Een belangrijke functie van sportdranken is het aanvullen van vocht dat verloren is gegaan tijdens het sporten. Een tekort aan vocht heeft een grote invloed op de prestatie en uithoudingsvermogen. Gemiddeld gezien wordt aangeraden om één liter water te drinken per uur beweging.

Samenstelling sportdrank – Elektrolyten

Elektrolyten zijn een soort zout die verwerkt zijn in de sportdrank. Tijdens het sporten verlies je hier veel van en dit wordt met een sportdrank aangevuld om te zorgen dat je spieren en hart hun werk goed kunnen blijven doen. Het zorgt er voor dat koolhydraten sneller kunnen worden opgenomen en je op tijd een dorstgevoel krijgt, waardoor je voldoende blijft drinken en functioneren.

Aangezien er in ons voedingspatroon al voldoende zout zit, is het in bijna alle gevallen niet nodig dit extra te consumeren.

Samenstelling sportdrank – Koolhydraten

De extra koolhydraten in een sportdrank zorgen enerzijds voor een aanvulling van de koolhydraten die je hebt verloren. Daarnaast zorgen ze voor een prestatieverhoging. De koolhydraten in een sportdrank hoeven niet te worden verwerkt in je maag, waardoor je weinig last van je buik zult krijgen. In veel sportdranken zit ook fructose dat zorgt voor het opnemen van extra koolhydraten.

Vaak zijn sportdranken zoet van smaak. Je kent het wel van AA drink, dat ook mier zoet is. De zoete smaak is een trigger in je hersenen waardoor je lichaam meer energie krijgt.

Samenstelling sportdrank – Extra voedingsstoffen

Extra voedingsstoffen kunnen bestaan uit bijvoorbeeld magnesium om de spierfunctie te ondersteunen of een kleine hoeveelheid eiwit voor spierherstel na een intensieve trainingen.

sportdrank wielrennen

Waar moet je op letten bij het kiezen van een sportdrank?

Het is belangrijk om je wensen goed te kennen voordat je een sportdrank koopt. Er zijn veel sportdranken op de markt, maar ze zijn niet allemaal even effectief voor fietsers. We moeten dus begrijpen met welke factoren we rekening moeten houden voordat we een sportdrank kopen voor fietsdoeleinden. Als je bijvoorbeeld een amateurwielrenner bent die slechts af en toe fietst, heb je minder eisen aan een sportdrank dan professionele wielrenners.

Focus op koolhydraten en smaak

Focus in je keuze op een sportdrank vooral op de hoeveelheid koolhydraten die je in de drank wilt hebben en de smaak. De smaak is erg persoonlijk, dus lastig om advies op te geven. Persoonlijk gaan wij vaak voor een fruitige smaak. In ons voedingspatroot zit voldoende zout, dit hoef je dus niet extra tot je te nemen in een sportdrank. Alle sportdranken in dit rijtje bevallen voldoende mineralen en viramines

Voedingspatroon

Daarnaast is je voedinspatroon ook van invloed op welke sportdrank van belang is. Krijg je in het dagelijks leven voldoende vitaminen en mineralen binnen, dan heb je deze niet extra nodig in je sportdrank.

Hydratatie

Fietsers moeten tijdens hun activiteit gehydrateerd blijven en sportdranken bieden precies dat, ze vullen vocht en elektrolyten aan die verloren gaan door zweet of urineren. Het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je voldoende vocht binnenkrijgt tijdens het wielrennen op hete dagen en tijdens lange ritten. Zorg op hete dagen en bij intensieve trainingen er dus voor dat je voldoende sportdrank bij hebt.

Bloedsuikerspiegel op peil houden

Sportdranken helpen ook de bloedsuikerspiegel op peil te houden, wat cruciaal is tijdens fietsactiviteiten, omdat de suikerspiegels na een uur continu fietsen kunnen dalen, waardoor fietsers zich duizelig of licht in het hoofd kunnen voelen.

Afstand en intensiteitsniveau

De afstand van je rit en intensiteitsniveau bepalen de hoeveelheid van de sportdrank die je nodig hebt. Aangezien een sportdrank voornamelijk is om je energievoorraad aan te vullen of op peil te houden, doe je er goed aan om af te stemmen op de hoeveelheid sportdrank. Daarnaast zijn ook je lichaamsgewicht en lengte van invloed je energiebehoefte en dus de hoeveelheid sportdrank.

Alternatieven voor sportdrank

Veel van de hedendaagse wielrenners vinden het makkelijker om energiegels te gebruiken in plaats van zware waterflessen mee te nemen tijdens hun races, omdat deze gels een verfrissende uitbarsting van energie geven zonder dat een pauze nodig is om een grote hoeveelheid water te drinken. Meer weten over energy gels? Lees dan onze blog over de beste energy gels voor het wielrennen.

We zijn nu aan het einde gekomen van dit artikel. Hopelijk hebben we je goed kunnen informeren over de beste sportdranken voor het wielrennen en waar je daarnaast rekening mee moet houden bij het kopen van een sportdrank. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan lezen we die graag terug in de reacties hieronder.

Plaats een reactie