12 tips om te beginnen met wielrennen

Beginnen met wielrennen doe je niet zomaar. Je hebt namelijk een racefiets nodig, kleding en nog veel meer. Het kan nogal in de kosten lopen. De meeste mensen zijn na een paar rondes overtuigd en genieten nog jaren van deze investering. Het gevoel van vrijheid, prachtige omgevingen verkennen en lekker sportief bezig zijn is heerlijk!

Lijkt wielrennen je wat en wil je meer weten over hoe je het beste met deze sport kan beginnen? Lees hieronder onze tips zodat jij kan beginnen met wielrennen!

#1 – Zorg voor een goede fiets afgesteld op jouw postuur

De ene fiets is de andere fiets niet. Waarschijnlijk kun je al van jongs af aan prima fietsen, maar wielrennen is toch echt een andere tak van sport. Een wielrenfiets/racefiets is veel lichter, sneller en fijner dan een normale fiets. Voordat je een fiets koopt is het van belang om alvast twee dingen voor jezelf vast te stellen.

  1. Wat is je budget? De kosten van een racefiets verschillen nogal. De goedkopere modellen zitten rond de €500 en de écht dure modellen zijn hoger dan €5000. Bepaal voor jezelf waar jij de grens trekt en doe online onderzoek om te bepalen wat het beste bij jou past.
  2. Wat is je fietsstijl? Ben je van plan meerdere keren per week te gaan fietsen? Of alleen af en toe? Wil je met je fiets de bergen in? Aan de hand van je gebruik is het goed je fiets te kiezen. Welke fietsstijlen je kunt kiezen komen we bij punt 6 op terug.

Doordat je op een wielrenfiets verder naar voren zit en lang in deze positie blijft zitten is het van belang dat de fiets is afgestemd op jouw postuur. Over het algemeen is de regel dat er een paar centimeter moet zitten tussen je bovenlichaam en het frame als je de fiets tussen je benen hebt. In de fietsenwinkel kunnen ze je sowieso helpen de fiets juist af te stemmen naar jouw lichaam.

#2 – Zorg voor de juiste spullen

Een helm is een essentieel onderdeel als je gaat wielrennen. Soms ga je wel 50 km/uur, dus is het belangrijk dat je hoofd beschermd is mocht je een val maken. Aangezien een helm minder goed beschermd als die valt is het aan te raden deze nieuw te kopen. Zorg ervoor dat de helm fijn zit en tijdens het fietsen ook goed op je hoofd blijft zitten. Alle helmen in Nederland voldoen aan Europese richtlijnen, dus over het algemeen zijn alle nieuwe helmen betrouwbaar.

Naast een helm doe je er ook goed aan om een bidon, reserve band, mini pompje en een multi tool te hebben. Dit zijn de basisspullen en wel belangrijk om die bij te hebben. Naast de basisspullen kan je het voor jezelf nog makkelijker en leuker maken als je een fietscomputer, telefoonhouder, sporthorloge of navigatie hebt.

#3 – Oefen met inklikken

Wanneer je voor het eerst gaat fietsen op een fiets met klikpedalen, kan het even wennen zijn om in-en-uit te klikken. De truc is om de achterkant van je voet naar de buitenkant te bewegen, waardoor je uitklikt. Met inklikken kun je het beste je trapper goed zetten en kracht zetten terwijl je de trapper naar beneden duwt.

Voordat ik de eerste keer ging fietsen heb ik het geoefend bij de deurpost, zodat ik iets had om aan vast te houden. Nadat ik dit onder de knie had ben ik zonder zorgen gaan fietsen.

#4 – Fiets een bekende ronde

Voor de eerste paar rondes is het prettig als je bekend bent met de weg. Hierdoor weet je wanneer er stoplichten of kruispunten aan komen en je alvast kunt uitklikken. Bovendien hoef je niet telkens te stoppen om de juiste weg te zoeken. Wanneer je echt comfortabel op je fiets zit, is het leuk om juist te gaan verkennen!

#5 – Denk aan de juiste wielerkleding en schoenen

Een mooie wieleroutfit die past bij je fiets en persoonlijke smaak is natuurlijk leuk om aan te schaffen! Let er wel op dat je een goed shirt hebt geschikt voor sporten en een fietsbroek met zeem. Aangezien je tijdens het wielrennen veel zal zweten, is het van belang dat je kleding transpiratie opvangt en snel droogt. Bekende merken fietskleding zijn Agu, Castelli, Craft, Sportful en Shimano.

Wat wielrenschoenen betreft kun je kiezen voor schoenen die in klikpedalen passen of gewone sportschoenen. Voordelen van fietsen met klikpedalen zijn:

  • Maximale ondersteuning en mogelijkheid om kracht uit te oefenen op de pedalen.
  • Naast duwen kun je ook je pedalen omhoog trekken. Hierdoor fiets je efficiënter en kun je makkelijker klimmen. Dit heet souplesse fietsen (met hoge cadans) en hierdoor raak je minder snel vermoeid.
  • Je hebt een betere controle over je fiets omdat je letterlijk vast zit aan je fiets. Hierdoor ga je makkelijker door de bocht en over kuiltjes in de weg.

#6 – Bepaal je fietsstijl

Natuurlijk ga je het allemaal nog ontdekken, maar het is goed om te bepalen wat je fietsstijl wordt. Je kan aan de volgende zaken denken:

  • Fiets je liever alleen of in een groep.
  • Fiets je liever in de bergen of over plattelandsweggetjes.
  • Fiets je liever een verre afstand of binnen een bepaalde tijd.

Gaandeweg tijdens het fietsen leer je waar je sterktes en zwaktes zitten. Door hier inzicht in te krijgen kun je je sterktes verder verbeteren of juist aan je zwaktes werken.

#7 – Leg doelen vast waarvoor je traint

Voordat je gaat beginnen met fietsen is het goed om een aantal doelen voor jezelf op te schrijven. Wil je bijvoorbeeld elke week een bepaald aantal uur fietsen of een bepaald aantal kilometer. Daarnaast kun je naar een doel toewerken, bijvoorbeeld 100 km op een dag fietsen, een bepaalde koers uitrijden of meedoen aan een wedstrijd.

#8 – Zoek een fietsmaatje of fietsgroep

Bij sommige mensen werkt het beter als ze een maatje of groep hebben als stok achter de deur. Bovendien maakt dit het fietsen gezelliger en kun je ondertussen kletsen of een gezellig koffiestop maken.

Wat ik zelf een voordeel vind aan fietsen in een groep is dat je verschillende routes fietst, die je zelf niet had bedacht. Daarnaast wordt je uitgedaagd om het tempo bij te houden of een bepaalde afstand te halen.

#9 – Maak gebruik van een sport app/fiets app

Veel wielrenners hebben de app Strava op hun telefoon staan om hun fietsprestaties te meten en te delen. Via Strava krijg je inzicht in je tijd, afstand en andere statistieken van al je trainingen. Dit kun je delen met je sociale netwerk, zodat iedereen kan zien hoe goed jij bezig bent!

Andere veelgebruikte apps zijn Garmin en Polar. Deze apps meten ook de gegevens van je rit, waardoor je kunt bijhouden hoe jij jezelf blijft verbeteren. Wel moet je een sporthorloge of fietscomputer van een van de beide merken hebben.

Meer weten over de beste fiets app voor fietsers? Lees dan snel ons artikel hierover.

#10 – Zorg voor voldoende eten en drinken

Doordat je met wielrennen erg veel calorieën verbrand is het belangrijk dit aan te vullen, zodat je genoeg energie overhoud om ook weer thuis te komen. Hiervoor zijn er verschillende energierepen en gels in de markt.

Daarnaast is het van belang om voldoende water of een sportdrank te drinken. Natuurlijk dien je elke dag zo’n 1,5 – 2 liter per dag te drinken. Wanneer je gaat wielrennen is het belangrijk dat je je vocht balans op pijl houdt. Je kunt er van uitgaan dat je zo’n 0,7 – 1 liter water dient te drinken per uur dat je aan het fietsen bent. Een recovery shake of proteïne shake is na een flinke fietsrit ook een goed idee om je spieren te laten herstellen. 

#11 – Ga veilig op pad

Op donkere dagen is het belangrijk dat andere verkeersdeelnemers je zien. Zorg daarom dat je goede verlichting hebt op je fiets. Daarnaast is het aan te raden om de eerste paar rondes te fietsen met droog weer, zodat je makkelijk kunt wennen aan je fiets en het wielrennen zelf.

Vergeet niet tijdens het wielrennen je identiteitsbewijs, zorgpas, telefoon en wat geld mee te nemen. Mocht er iets gebeuren kan dit altijd handig zijn!

#12 – Laat je lichaam herstellen

Na een flinke rit kunnen je benen moe aanvoelen en heb je je lichaam goed uitgedaagd. Zorg daarom dat je goed uitrust en je lichaam voldoende tijd heeft om te herstellen voor de volgende keer.

We zijn nu aan het einde gekomen van dit artikel. Ik hoop dat je net zo enthousiast bent over wielrennen als wij en dit artikel je aan heeft gespoord de stap te wagen en gewoon te beginnen. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, laat dan gerust hieronder een reactie achter!

Plaats een reactie